Repozytorium

Monografie

Tłumaczenia

Teksty własne

Brzmienie uczuć. Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu "Struny muszli" (EBOOK)
Dostępny w formie ebooka ze strony Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie
Dostępny za darmo w postaci pliku PDF z Repozytorium Polskiego Towarzystwa Teologicznego
Między potęgą dźwięku a niewypowiedzialnością muzyki. Gurney i Jankélévitch o sztuce dźwięków
Plik pdf dostępny za darmo na stronie Wydawnictwa Naukowego

dr hab. Małgorzata GAMRAT

  1. “Jankelevitch: freedom, music and unfinished project”, Interdisciplinary Studies in Musicology, 18/2018, s. 69-90, DOI 10.14746/ism.2018.18.4 2018-11-15
  2. "Lélio" de Hector Berlioz et "Le Contrebandier" de George Sand, ou la solitude d’un artiste (héros)romantique portant le masque d’un bandit, Literaport. Revue annuelle de littérature francophone, nr 6: La solitude dans la littérature française et francophone, études rassemblées et présentées, 2/2019, s.73-86
  3. „Opera to czy oratorium: ‘Mojżesz w Egipcie’Rossiniego według Balzaka”, Kantata i oratorium w historii kultury polskiej, 2020, s.179-196
  4. „Rola nauczania teorii muzyki w procesie kształtowania muzyków we Francji w okresie kształtowania się nowoczesnego systemu szkolnictwa muzycznego”, Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Tradycja i perspektywy, 2020, s. 87-106
  5. „La Cantologie”, czyli francuska szkoła badań nad piosenką (i jej potencjalne polskie implikacje), Czas kultury, 3/2021,s.7-13
  6. “Signs of music, intertextuality and narrative strategy. Cultural semiotics and 19th-century funeral music: the case of Karol Kurpiński’s Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki”, Chanese Semiotic Studies,17/2021, s.229–249 doi.org/10.1515/css-2021-0012 2020-12-01
  7. «A la recherche de soi-même (par intermédiaire des créatures infernales): Hector Berlioz et « La ronde du sabbat » de Victor Hugo, Animal(ité). Études dix-neuviémistes Peter Lang, 2021, s.13–29
  8. „Semiotyczne gry z odbiorcą: Gigi l’amoroso i Gigi in Paradisco Dalidy”, Song Studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki, Instytut im. Oskara Kolberga, 2021, s.41-56
  9. Beyond the signs: Art and Artist’s Life in Hector Berlioz opus 14, w: Transcending Signs – Essays in Existential Semiotics, red. Eero Tarasti, DeGruyter, 2022, s. 981–996
  10. Wyrażalna czy niewyrażalna – Vladimir Jankélévitch i muzyka, w: Między potęgą dźwięku a niewypowiedzialnością muzyki. Gurney i Jankélévitch o sztuce dźwięków, red. Małgorzata Gamrat, Małgorzata A. Szyszkowska Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2022, s. 117–130
  11. Opus 14 Hektora Berlioza: sztuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego, w: Filozofia muzyki: doświadczenie poznanie znaczenie, red. Małgorzata Gamrat, Małgorzata A. Szyszkowska, Kraków: Wydawnictwo UNUM 2022, s. 91–119
  12. Balzac et les compositeurs: Une collaboration qui a enrichi la littérature, “Annee balzacienne” 2022 [w druku]
  13. Prawda, piękno i dobro w paryskich wykładach Victora Cousina, „Zeszyty Aksjologiczne” 2022 [w druku]
  14. Mahomet jako centralna postać wyobrażonej opery w opowiadaniu „Gambara” Balzaca, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 2022 [w druku]

dr hab. Małgorzata A. SZYSZKOWSKA

  1. „Budowanie świata, trwanie w chwili. Opis estetycznego doświadczenia dzieła muzycznego w nawiązaniu do tekstów Alfreda Schütza i George’a Steinera”, w: Musica Intelectualis, 2018 Warszawa, s. 89-101
  2. “Notes on Improvisation and Freedom. On Transgressing Self in Musical Performance”, Interdisciplinary Studies in Musicology, 18/2018, s. 97-106, DOI 10.14746/ism.2018.18.6. 2018-11-30 (tekst w pdf)
  3. „Wstrząs estetyczny i jego terapeutyczne oblicza”, Między integracją i rozproszeniem. Doświadczenie estetyczne w kontekstach Nowoczesności, 2018, s.193-213
  4. „Muzyka i jej cielesne osadzenie. Pomiędzy schematami ciała a wolnością wykonania”, Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje, 2018, s.71-89
  5. “Listening to Different Texts: Between Reich and Eco with Nycz”, Eidos. A Journal for Philosophy of Culture, 3/2019, s. 5-13, DOI 10.14394/eidos.jpc.2019.0027 2019-10-15 (http://eidos.uw.edu.pl/listening-to-different-texts-between-reich-and-eco-with-nycz/)
  6. “The Experience of Music: From Everyday Sounds to Aesthetic Enjoyment”, Proceedings of the European Society for Aesthetics, 11/2019, s.728-747 (https://www.eurosa.org/wp-content/uploads/ESA-Proc-11-2019-Szyszkowska-2019.pdf
  7. „Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu”, Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 20/2020, s. 56-69 (https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/3669)
  8. „Narrative Moment. Musical Performance According to James Baldwin and Lawrence Kramer”, Interdisciplinary Studies in Musicology, 20/2020, s. 21-32, DOI 10.14746/ism.2020.20.2 (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/25989)
  9. „Wolność, nieskończoność, wzniosłość: przestrzeń duchowa w doświadczaniu muzyki religijnej w perspektywie fenomenologicznej”, Pro Musica Sacra, 18/2020, s.9-26 (http://czasopisma.upjp2.edu.pl/promusicasacra/article/view/3706 )
  10. „Roman Ingarden’s Theory of Aesthetic Experience. From Idea to Experience and Back”, Roman Ingarden and His Times, 2020, s.223-238 http://doi.org/10.12797/97883813821
  11. „Kilka uwag na temat wspólnoty śpiewu w projekcie wirtualnego chóru”, Creare et cantare, 2020, s.31-39
  12. „Aesthetic Qualities and Aspects of Everyday Life. Notes on a Phenomenological Approach to Everyday Aesthetics, Everydayness. Contemporary Aesthetic Approaches, RomaTrE-Press, 2021, s. 269-279
  13. „Melodia, zaśpiew, brzmienie. Filozofia muzyki jako słuchanie”, Horyzonty estetyki. Studia dedykowane Iwonie Lorenc, 2021,s.103-112