Zadania

  1. Opracowanie wstępnej hipotezy projektu w oparciu o wcześniejsze badania i przeświadczenia o muzyce jako kulturze umysłowej i praktyce estetycznej w najwyższym stopniu kształcącej (mousike)

    • dr hab. M. A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)

      artykuły:

      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Muzyka jako droga i doświadczenie. Fenomenologiczne ścieżki badań nad muzyką”,Poznanie, doświadczenie, znaczenie, red. M. Gamrat, M. Szyszkowska, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2022;

      tłumaczenia:

      • Edmund Gurney, „Melodia i idealny proces”, przeł. T. Zymer, [w:] Między niewyrażalnością muzyki a , red. M. Gamrat, M. Szyszkowska, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2022
      • Jamie C. Kassler, „Edmunda Gurneya The Power of Sound. cz. II: Recepcja, przeł. T. Zymer, [w:] Między niewyrażalnością muzyki a siłą
      • William J. Gatens, „Podstawy krytyki muzycznej w pisamach Edmunda Gurneya i jemu współczesnych”, przeł. T. Zymer, [w:]
    • Przygotowanie i prowadzenie stron internetowych, oraz publikacja wyników badań w mediach społecznościowych

      upowszechnienie celów i efektów projektu: strona internetowa oraz strona fb projektu http://filozofiamuzyki.pl/about/ https://www.facebook.com/Projekt-Filozofia-muzyki-Metafizyka-fenomenologia- dekonstrukcja-407594989744129

    • dr hab. M.A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)

      artykuły:

      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Notes on Improvisation and Freedom. On Transgressing Self in Music Performance”, Interdisciplinary Studies in Musicology 2018, s. 97-106.
      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu” Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(2), s. 56–69.

    artykuły:

    • Małgorzata A. Szyszkowska, „Notes on Improvisation and Freedom. On Transgressing Self in Music Performance”, Interdisciplinary Studies in Musicology 2018, s. 97-106.
    • Małgorzata A. Szyszkowska, „Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu” Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(2), s. 56–69.
  2. Opracowanie współczesnej metafizycznej teorii muzyki w oparciu o klasyczne teksty źródłowe

    • dr G. Kurylewicz (wyk. nr 2)

      Artykuły: (1) „Czas w muzyce”, (2)„Ens medium a muzyka współczesna”, (3)„Twórczość przeciw zniszczeniu”

    • dr G. Kurylewicz (wyk. nr 2)

      Opracowanie i publikacja tekstów źródłowych z filozofii muzyki: Boecjusz, De institutione musica – fragment, Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia – fragmenty w opracowaniu naukowym dr G. Kurylewicz.

    • dr G. Kurylewicz (wyk. nr 2)

      udział w konferencji, The Place of Beauty in Today’sWorld, Helsinki, Finland (2019); udział w spotkaniu dyskusyjnym PFM, UW 2020

  3. Fenomenologiczna analiza doświadczenia audialnego (w nawiązaniu do najnowszych zjawisk muzycznych)

    • dr hab. M. A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)

      artykuły:

      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Listening to Different Texts: Between Reich and Eco with Nycz”, Eidos 2019, 3(9), s.5-13.
      • Małgorzata A. Szyszkowska, „The Experience of Music: From Everyday Sounds to Aesthetic Enjoyment”, Proceedings of the European Society for Aesthetics 2019, 11, s. 728-747.
    • dr hab. M.A. Szyszkowska, dr G. Kurylewicz, dr hab. M.Gamrat

      Ogólnopolskie spotkanie naukowe „Wolność muzyki – wolność w muzyce”, poświęcone pamięci prof. Macieja Jabłońskiego, Krakowa 2018

  4. Opracowanie hipotezy badawczej projektu na temat rozwijającego charakteru muzyki zarówno jako zjawiska artystycznego i estetycznego

    • dr hab. M. Gamrat (wyk. nr 3)

      Artykuł: Beyond the signs: Art and Artist’s Life in Hector Berlioz opus 14, Transcending signs - approaches to the existential semiotics, red. Eero Tarasti, 2021/22 (złożony do druku)

    • dr hab. M.A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)

      Artykuł „Narrative Moment. Musical Performance According to James Baldwin and Lawrence Kramer”, Journal of Interdisciplinary Music Studies JIMS

    • dr hab. M.A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)

      Artykuły:

      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Wolność, nieskończoność, wzniosłość: przestrzeń duchowa w doświadczaniu muzyki religijnej w perspektywie fenomenologicznej”,
      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Following Process of Improvisation in Musical Performance: the example of Gabriela Montero” (tekst napisany – złożony do publikacji w marcu 2022)
      • Małgorzata A. Szyszkowska, „Melodia, zaśpiew, brzmienie. Filozofia muzyki jako słuchanie”, Horyzonty estetyki. Studia poświęcone Iwonie Lorenc, red. A. Andrzejewski, M. Salwa, P. Schollenberger, Warszawa 2021
      • Monografia nr 1 tekstów źródłowych: tłumaczenie Petera Kivy Sound Sentiment Wydawnictwo WUW, Warszawa 2022
    • dr hab. M.A. Szyszkowska (tłumaczenie: M. Szyszkowska, J. Czarnecki M. Migut, I. Młoźniak)

      Monografia nr 1: Peter, Kivy, Brzmienie uczuć. Esej o emocjach muzycznych zawierający pełny teksty pracy Struny muszli, red. Naukowa M. Szyszkowska, WUW, Warszawa 2022

    • dr hab. M.A. Szyszkowska, dr hab. M. Gamrat

      -Monografia nr 2: Między potęgą dźwięku a niewypowiadalnością muzyki. Gurney i Jankelevitch o sztuce dźwięków, red. M.Gamrat, M. Szyszkowska,Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2022

    • dr hab. M.A. Szyszkowska dr hab. M. Gamrat

      Monografia nr 3 tekstów współczesnych: Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie znaczenie, red. M. Gamrat, M. Szyszkowska, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2022