Zadania
-
Opracowanie wstępnej hipotezy projektu w oparciu o wcześniejsze badania i przeświadczenia o muzyce jako kulturze umysłowej i praktyce estetycznej w najwyższym stopniu kształcącej (mousike)
-
dr hab. M. A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)
artykuły:
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Muzyka jako droga i doświadczenie. Fenomenologiczne ścieżki badań nad muzyką”,Poznanie, doświadczenie, znaczenie, red. M. Gamrat, M. Szyszkowska, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2022;
tłumaczenia:
- Edmund Gurney, „Melodia i idealny proces”, przeł. T. Zymer, [w:] Między niewyrażalnością muzyki a , red. M. Gamrat, M. Szyszkowska, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2022
- Jamie C. Kassler, „Edmunda Gurneya The Power of Sound. cz. II: Recepcja, przeł. T. Zymer, [w:] Między niewyrażalnością muzyki a siłą
- William J. Gatens, „Podstawy krytyki muzycznej w pisamach Edmunda Gurneya i jemu współczesnych”, przeł. T. Zymer, [w:]
-
Przygotowanie i prowadzenie stron internetowych, oraz publikacja wyników badań w mediach społecznościowych
upowszechnienie celów i efektów projektu: strona internetowa oraz strona fb projektu http://filozofiamuzyki.pl/about/ https://www.facebook.com/Projekt-Filozofia-muzyki-Metafizyka-fenomenologia- dekonstrukcja-407594989744129
-
dr hab. M.A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)
artykuły:
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Notes on Improvisation and Freedom. On Transgressing Self in Music Performance”, Interdisciplinary Studies in Musicology 2018, s. 97-106.
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu” Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(2), s. 56–69.
artykuły:
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Notes on Improvisation and Freedom. On Transgressing Self in Music Performance”, Interdisciplinary Studies in Musicology 2018, s. 97-106.
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu” Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(2), s. 56–69.
-
-
Opracowanie współczesnej metafizycznej teorii muzyki w oparciu o klasyczne teksty źródłowe
- dr G. Kurylewicz (wyk. nr 2)
Artykuły: (1) „Czas w muzyce”, (2)„Ens medium a muzyka współczesna”, (3)„Twórczość przeciw zniszczeniu”
- dr G. Kurylewicz
(wyk. nr 2)
Opracowanie i publikacja tekstów źródłowych z filozofii muzyki: Boecjusz, De institutione musica – fragment, Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia – fragmenty w opracowaniu naukowym dr G. Kurylewicz.
- dr G. Kurylewicz
(wyk. nr 2)
udział w konferencji, The Place of Beauty in Today’sWorld, Helsinki, Finland (2019); udział w spotkaniu dyskusyjnym PFM, UW 2020
- dr G. Kurylewicz (wyk. nr 2)
-
Fenomenologiczna analiza doświadczenia audialnego (w nawiązaniu do najnowszych zjawisk muzycznych)
-
dr hab. M. A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)
artykuły:
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Listening to Different Texts: Between Reich and Eco with Nycz”, Eidos 2019, 3(9), s.5-13.
- Małgorzata A. Szyszkowska, „The Experience of Music: From Everyday Sounds to Aesthetic Enjoyment”, Proceedings of the European Society for Aesthetics 2019, 11, s. 728-747.
-
dr hab. M.A. Szyszkowska, dr G. Kurylewicz, dr hab. M.Gamrat
Ogólnopolskie spotkanie naukowe „Wolność muzyki – wolność w muzyce”, poświęcone pamięci prof. Macieja Jabłońskiego, Krakowa 2018
-
-
Opracowanie hipotezy badawczej projektu na temat rozwijającego charakteru muzyki zarówno jako zjawiska artystycznego i estetycznego
-
dr hab. M. Gamrat (wyk. nr 3)
Artykuł: Beyond the signs: Art and Artist’s Life in Hector Berlioz opus 14, Transcending signs - approaches to the existential semiotics, red. Eero Tarasti, 2021/22 (złożony do druku)
-
dr hab. M.A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)
Artykuł „Narrative Moment. Musical Performance According to James Baldwin and Lawrence Kramer”, Journal of Interdisciplinary Music Studies JIMS
-
dr hab. M.A. Szyszkowska (kierownik, wyk. nr 1)
Artykuły:
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Wolność, nieskończoność, wzniosłość: przestrzeń duchowa w doświadczaniu muzyki religijnej w perspektywie fenomenologicznej”,
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Following Process of Improvisation in Musical Performance: the example of Gabriela Montero” (tekst napisany – złożony do publikacji w marcu 2022)
- Małgorzata A. Szyszkowska, „Melodia, zaśpiew, brzmienie. Filozofia muzyki jako słuchanie”, Horyzonty estetyki. Studia poświęcone Iwonie Lorenc, red. A. Andrzejewski, M. Salwa, P. Schollenberger, Warszawa 2021
- Monografia nr 1 tekstów źródłowych: tłumaczenie Petera Kivy Sound Sentiment Wydawnictwo WUW, Warszawa 2022
-
dr hab. M.A. Szyszkowska (tłumaczenie: M. Szyszkowska, J. Czarnecki M. Migut, I. Młoźniak)
Monografia nr 1: Peter, Kivy, Brzmienie uczuć. Esej o emocjach muzycznych zawierający pełny teksty pracy Struny muszli, red. Naukowa M. Szyszkowska, WUW, Warszawa 2022
-
dr hab. M.A. Szyszkowska, dr hab. M. Gamrat
-Monografia nr 2: Między potęgą dźwięku a niewypowiadalnością muzyki. Gurney i Jankelevitch o sztuce dźwięków, red. M.Gamrat, M. Szyszkowska,Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2022
-
dr hab. M.A. Szyszkowska dr hab. M. Gamrat
Monografia nr 3 tekstów współczesnych: Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie znaczenie, red. M. Gamrat, M. Szyszkowska, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2022
-