Wykonawcy
-
Dr hab. Małgorzata Anna Szyszkowska
https://chopin.edu.pl/pracownicy/205_malgorzata-a-szyszkowskaAdiunkt w Kolegium Nauk Humanistycznych i Języków Obcych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina od roku 2019
(CV: link)
Filozof i estetyk z wykształcenia. Od początku swojej kariery akademickiej zajmowała się dziełem muzycznym i doświadczeniem estetycznym, kontynuując zamiłowanie do muzyki. Habilitację uzyskała w listopadzie 2018 roku na podstawie pracy „Wsłuchując się w muzykę. Studium z fenomenologii słuchania”, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2017.
Brała udział w projektach badawczych (Filozofia muzyki. Metafizyczne, fenomenologiczne oraz dekonstruktywistyczne ścieżki badań nad muzyka, jej praktyką i teorię, NCN nr 2016/23/B/HS1/02325, 2017-2022, Koncepcja nowej humanistyki w badaniach Uniwersytetu Kalifornijskiego, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, 2014-2019, The Dark Decade: Struggle for Music in Poland 1945-1955”, AHRB, Cardiff University, Walia, Wielka Brytania, 2001-2003)
wybrane publikacje:
- “Narrative Moment. Music Performance According to Lawrence Kramer and James Baldwin”, Interdisciplinary Studies in Musicology (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/25989), 20/2020, s. 21-32
- „Wolność, nieskończoność, wzniosłość: przestrzeń duchowa w doświadczenia muzyki religijnej w perspektywie fenomenologicznej”, Pro Musica Sacra 2020/18, s. 9-26 http://czasopisma.upjp2.edu.pl/promusicasacra/article/download/3706/3654
- “Aesthetic Qualities and Aspects of Everyday Life. Notes on a Phenomenological Approach to Everyday Aesthetics”, Everydayness. Contemporary Aesthetic Approaches, red. L. Giombini, A. Kvocaca, RomaTre Press, Presov/Roma 2021
- „Melodia, brzmienie, zaśpiew. Filozofia muzyki jako słuchanie”, Horyzonty estetyki, red. A. Andrzejewski, M. Salwa, P. Schollenberger, WUW 2021, s. 103-112
- „Kilka uwag na temat wspólnoty śpiewu w projekcie wirtualnego chóru”, Creare et cantare, red. Ewelina Szendzielorz, Andrzej Prasał, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2020, s. 31-39
- „Roman Ingarden’s Theory of Aesthetic Experience. From Idea to Experience and Back”, Roman Ingarden and His Times, red. D. Czakon, N. Michna, L. Sosnowski, Kraków 2020, s. 223-238
- “Dzieło muzyczne w estetyce Romana Ingardena”, Filozofuj 3 (33), s. 75
- „Uwagi o wartościach, wartościowaniu i doświadczeniu estetycznym w kontekście współczesnej estetyki”, Sztuka i filozofia, nr 55/2019, s. 101-121.
- „Listening to Different texts: Between Reich and Eco with Nycz”, Eidos. A Journal for Philosophy of Culture, 3/2019, s. 5-13.
- “Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu”, Miscellanea Anthropologica at Sociologica, red. K. M. Wyrzykowska, K. Stachura, A. Rozalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019, s. 56-69
- „The Experience of Music: From Everyday Sounds to Aesthetic Enjoyment”, Proceedings of the European Society for Aesthetics, red. C. Vaughan, I. Vidmar Jovanovic, t. 11/2019, s. 728-747, http://www.eurosa.org/volume-11-2019 .
- “The Experience of Music as a Process of [Self]Development”, Of Essence and Context. Between Music and Philosophy, red. R. Staneviciute, N. Zangwill, R. Povilioniene, Springer „Music Phenomenology: Artistic Traditions and Everyday Experience”, Avant, t. 9, 2/2018, s. 141- 155 .
Dr hab. Małgorzata Gamrat
Prowadzi badania nad kulturą europejską XIX–XXI wieku, zwłaszcza muzyką i literaturą oraz ich interakcjami. Szczególne miejsce w jej pracach zajmuje twórczość Franza Liszta, Aleksandra Tansmana i Hektora Berlioza oraz Honoriusza Balzaka. Zajmuje się także tłumaczeniami z języka francuskiego tekstów o muzyce, m.in. Aleksandra Tansmana i Vladimira Jankélévitcha. Interesuje się również metodologią badań interdyscyplinarnych, piosenką francuską, migracjami twórców XX wieku oraz historią nauczania muzyki (uczestniczka międzynarodowego projektu badawczego Histoire de l’enseignement de la musique en France 1795–1914, Francja 2014–2017). Absolwentka wydziału Kompozycji, Teorii muzyki i Reżyserii dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz wydziału Lettres, Langues et Arts Université Toulouse II Le Mirail.Doktoryzowała się na Uniwersytecie Jagiellońskim i w paryskiej École Pratique des Hautes Études (2012); stopień doktora habilitowanego uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim (2017).
Bierze udział w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych (m.in. Musical Signification Project, Groupe International de Recherches Balzaciennes) oraz grantach jako kierownik (Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta oraz ich transkrypcje fortepianowe jako przykład XIX-wiecznej praktyki hybrydyzacji gatunków i wzajemnego oświetlania się sztuk) i wykonawca (m.in.: Od dialektů k literárním jazykům v Evropě, 2012; Obecność polskiej muzyki i muzyków w życiu artystycznym Paryża w okresie międzywojennym, 2017–2019; Filozofia muzyki. Metafizyczne, fenomenologiczne i dekonstruktywistyczne ścieżki badań nad muzyką, jej praktyką i teorią, 2017–2020).
Jest członkinią międzynarodowych towarzystw naukowych: Société Française d’Analyse Musicale (Paris), The International Association for Word and Music Studies (Graz) oraz Les Amis d’Alexandre Tansman (Paris).
Autorka kilkudziesięciu artykułów oraz dwóch monografii poświęconych twórczości Liszta: Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835–1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’ (2014) oraz Między słowem a dźwiękiem. Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta (2016). Współredaktorka tomów: Od dialektů k literárním jazykům v Evropě (2012), Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost / Strukturalizm i poststrukturalizm czeski i polski – historia i współczesność (2015), Nowa Muzykologia (2016), Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polské kulturní a umělecké pohraničí (2018) oraz Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018 (wyd. 1. 2018; wyd. 2. 2019).
-
Dr Gabriela Kurylewicz
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gabriela_Kurylewicz
Filozofka, pianistka, poetka, kompozytorka. Założycielka Fundacji Forma – Teatr, Instytut Sztuki i Badań Filozoficznych. Współpracuje z „Przeglądem Filozoficzno-Literackim” i „Jazz Forum”. Należy do ZAiKS, Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, STOART oraz SIEPM, ISNS, PTE. Od 2007 prowadzi Piwnicę Artystyczną Kurylewiczów – Pracownię Muzyki, Poezji i Filozofii w Warszawie i Wierzchucinie.
Wybrane publikacje
- Dzieło sztuki i jego brak, Neriton, Warszawa 1996
- Poznawanie i niepoznawanie istnienia – Giovanni Pico della Mirandola. W poszukiwaniu metafizycznej zgodności wszystkiego, co istnieje, Semper, Warszawa 2004
-
Wojciech Domalewski
Fizykochemik, informatyk, naczyciel, dokumentalista.
Wybrane publikacje: